5 zasad prawidłowego nawodnienia organizmu

Odpowiedni poziom nawodnienia organizmu jest kluczowy nie tylko dla dobrego samopoczucia, ale także i dla zdrowia! Sprawdź, jak uzupełnić elektrolity i czym nawodnić organizm, aby uniknąć objawów nieprawidłowego nawodnienia.

Nieprawidłowe nawodnienie może prowadzić do utraty elektrolitów i zachwiania równowagi wodno-elektrolitowej. Aby tego uniknąć, zastosuj się do pięciu zasad prawidłowego nawadniania.

1. Wypijaj 2-2,5 litra płynów dziennie

To absolutne minimum zgodne z normami żywienia. Pamiętaj o tym, że do tej puli nie wliczają się napoje mające działanie odwadniające takie, jak: kawa, alkohol, słodzone napoje energetyczne, słodzone napoje gazowane z zawartością kofeiny oraz czarna herbata. Jeśli zdarza Ci się spożywać tego typu produkty, pamiętaj, aby wypić potem płyn, który przywróci równowagę elektrolitową, na przykład wodę mineralna albo elektrolity do picia. W czasie normalnej aktywności dobrze sprawdzają się też napary ziołowe, zielona, biała i czerwona herbata oraz naturalne soki warzywne.

2. Pij przez cały dzień małymi łyczkami

Organizm jest w stanie przyswoić w ciągu godziny około szklanki płynów, dlatego ważne jest, aby zalecaną dzienną ilość wody wypijać małymi łyczkami przez cały dzień. Jeśli wypijesz kilka szklanek w krótkim czasie, twój organizm przyswoi jedynie część cennych mikroelementów.

3. Pij wodę mineralną

Zalecanym przez ekspertów płynem jest woda mineralna. Ma ona naturalną zawartość elektrolitów i dobrze nawadnia organizm. Zawiera wapń i magnez, jak również spore ilości cennych wodorowęglanów.

4. Dostosuj podaż płynów do stylu życia i rodzaju aktywności

Pamiętaj, aby podczas wzmożonego wysiłku fizycznego lub intelektualnego dodatkowo uzupełniać poziom elektrolitów. Jak uzupełnić elektrolity? Pomocne będą elektrolity do picia i napoje izotoniczne, szczególnie w trakcie treningu.

5. Nie czekaj, aż poczujesz pragnienie

Jeśli odczuwasz pragnienie, twój organizm daje ci znak, że poziom nawodnienia organizmu znacznie zmalał. Nie dopuszczaj do takiej sytuacji i pij wodę co jakiś czas nawet, jeśli nie odczuwasz jeszcze pragnienia. Dzięki temu unikniesz ryzyka nieprawidłowego poziomu nawodnienia organizmu.

Kiedy zwrócić szczególną uwagę na poziom nawodnienia organizmu?

Nieodpowiedni poziom nawodnienia organizmu może być efektem wzmożonego wysiłku fizycznego lub upału. Szczególnie trakcie gorących dni trzeba zadbać o prawidłową podaż płynów, gdyż organizm intensywnie się wtedy poci, aby schłodzić temperaturę ciała. Szczególnie narażone na niski poziom nawodnienia w czasie upałów mogą być osoby starsze i z nadwagą. Bezwzględnie należy też pamiętać o uzupełnianiu płynów podczas treningu. W czasie ćwiczeń fizycznych, szczególnie długotrwałych albo bardzo intensywnych, warto stosować elektrolity do picia, aby na bieżąco uzupełniać poziom tych substancji w organizmie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here